![Ode to Mount Hayachine [Oda á montaña Hayachine]](https://filmotecadegalicia.xunta.gal/sites/w_pcgai/files/styles/large/public/zao_chi_feng_nofu_08.jpg?itok=_oKIWt4e)
Ode to Mount Hayachine [Oda á montaña Hayachine]
Hayachine no fu / 早池峰の賦
- 184 min.
Preto da montaña Hayachine, dous grupos de bailaríns e músicos interpretan unha danza preservada xeración tras xeración, o kagura, que combina rituais, lendas mitolóxicas e episodios históricos. O sinuoso retrato da vida nestas comunidades abrangue un ano completo, en que a música (os festivais e as tournées) ou a artesanía (a morfoloxía das máscaras) conflúen coa agricultura (a silvicultura e o cultivo do tabaco) ou a arquitectura (a demolición dos tellados de palla).
-
Ampliar os afectos. O cine de Sumiko Haneda
Ode to Mount Hayachine [Oda á montaña Hayachine]
Versión lingüística:VOSGFormato:16mm.
- Ano:1982
- Países de produción: Xapón
- Guión: Sumiko Haneda
- Fotografía: Junichi Segawa, Kiyoshi Nishio
- Montaxe: Sumiko Haneda
- Produtora(s): Mitsuru Kudo
-
'Hayachine no fu' ('Oda al Monte Hayachine'). Capturando el flujo siempre cambiante de la historia
Matteo Boscarol (Lumière. Especial Sumiko Haneda)
Extractos da introdución ao filme no cine do Institute of Contemporary Arts (Londres)
Ricardo Matos Cabo
Ode to Mount Hayachine, a segunda película independente de Haneda, comezou como unha idea a mediados dos sesenta, pero non se completou ata 1983. A idea da película ocorréuselle a Haneda cando presenciou unha representación do kagura de Hayachine, unha danza cerimonial tradicional de orixe mística e relixiosa, representada na prefectura de Iwate, rexión de Tōhoku, no nordés de Honshū. Non puido filmala ata varios anos despois, en 1979, en estreita colaboración coa comunidade do pobo e un pequeno equipo (que incluía contribucións de varios directores de fotografía, como Segawa Jun'ichi e Nishio Kiyoshi, cos que colaborou ao longo dos anos). Rodada ao longo de tres anos, é unha obra de inmenso alcance creativo e, como outras obras da cineasta, é o resultado de longa observación e de investigar. Inicialmente, produciu unha película máis convencional de 50 minutos para Iwanami, Hayachine: Village of the Kagura (Hayachine: Kagura no sato, 1981), que se centraba principalmente na historia e nas representacións do kagura e permitiulle recadar fondos e prepararse para facer unha película máis longa. Inicialmente un xénero musical e danza tradicional de montaña, o kagura ten sufrido moitas transformacións ao longo dos anos e adaptouse aos cambios sociais e culturais dos lugares que influíron nas súas formas. Na película, Haneda rexistra polo miúdo dúas formas de kagura en dúas vilas próximas, Take e Ōtsugunai, unha nas montañas e outra na parte máis baixa do val. As diferenzas de orixe e execución, os elementos relixiosos nas danzas e a súa secularización, e a historia das familias e fogares que as practican, transmiten e conservan, dotan a película do seu carácter.
Ao se lle dar a oportunidade e o financiamento para seguir traballando independentemente, Haneda fixo unha película diferente e máis longa, que poñía no centro o monte Hayachine e a contorna que deu orixe ao kagura. Ode to Mount Hayachine é unha película sobre a desaparición gradual da vida tradicional nas aldeas xaponesas e un retrato destas comunidades rurais na transición dos anos setenta aos oitenta. A rodaxe da película coincidiu co abandono das formas tradicionais de agricultura e a progresiva desertización do campo. Nela, vemos a coidadosa e prolongada preparación das follas dos puros Nambu, cargadas principalmente polas mulleres do lugar. Seguimos todo o ciclo de produción de tabaco a través das estacións, desde a colleita ao secado das follas e a venda do produto no mercado da cidade (un comentario sobre a centralidade da agricultura tradicional na cambiante economía destes fogares).
Nas décadas de 1970 e 1980 produciuse en Xapón un renacemento da etnografía crítica e un maior interese polo estudo do folclore nas disciplinas escénicas, a música e a arte. Haneda evita as trampas da nostalxia folclorista - o chamado «retro boom» - e a esencialización dos campesiños. Moitos matices emerxen así que revela as xerarquías que rexen a vida das comunidades que filma, as súas diferenzas e como a modernidade impregna cada xesto e cada obxecto. O portugués Paulo Rocha, que colaborou con Haneda na súa película A illa dos amores (A Ilha dos Amores, 1982), rodada en parte en Xapón, escribiu o seguinte sobre Ode to Mount Hayachine: «Para Haneda, os deuses da montaña, os produtos de plástico nas pequenas tendas da vila, a xente que baila kagura, e os turistas son igual de apaixonados e fantásticos. Todo é igual de importante para ela na súa mirada carente de sentimentalismo. O pasado e o futuro, a natureza e as montañas e cidades». (…)
Ode to Mount Hayachine foi un dos primeiros documentais estreados comercialmente en Xapón. A película triunfou entre as comunidades de Iwate e foi un inesperado éxito nacional. Proxectouse en Toquio como parte do programa Équipe de Cinéma na sala Iwanami. Fundado en 1974, o Équipe de Cinéma tiña como obxectivo presentar, distribuír e promocionar películas estranxeiras, independentes e de arte e ensaio en Xapón. Esta actividade levou á creación do Festival Internacional de Cinema Feminino de Toquio en 1985, onde Haneda participou proxectando as súas películas e formando parte de talleres e debates.