Homenaxe AEHC: Eduardo Ducay
Do 1 de xaneiro de 2011 ao 31 de xaneiro de 2011
En colaboración con: Asociación Española de Historiadores del Cine (AEHC).
Medalla de Honra da Asociación Española de Historiadores del Cine (AEHC) polas súas achegas ao desenvolvemento do cine español na convocatoria de 2005, a obra do produtor Eduardo Ducay (Zaragoza, 1926) exemplifica algúns dos paradoxos de quen (ou daqueles que) desde perspectivas demócratas e progresistas pretendía incorporarse ao quefacer do noso cine nos xélidos e interminables primeiros anos do franquismo.
Animador e inspirador desde 1945 do mítico Cine Club Zaragoza (mítico pola súa arriscada programación e porque vai ser o primeiro que, despois da derrota republicana de 1939, se pode cualificar de independente), a traxectoria posterior do xove Ducay é a previsible de acordo coas súas orixes: ingresa en 1950 no IIEC para cursar estudos de Dirección Cinematográfica (licénciase en 1953), practica o ensaio (crítico cinematográfico na decisiva revista literaria Ínsula, colaborador na combativa Índice e noutras publicacións estranxeiras, como a romana Bianco e Nero) e a tradución (obras de Lindgren, Clair ou Reisz), e documentalista relativamente frustrado polo feito de que a súa ambiciosa Carta de Sanabria, inacabada, vaino levar a refuxiarse no equipo de produción da notable e disidente El Camino de Santiago (Zimmer 1955; produción de NODO!)... Impulsor infatigable de actividades progresistas no seo do cine español dos 50 -asina o "Chamamento" das "Conversacións de Salamanca" (1955); elabora para esta ocasión dous relatorios que non pode defender persoalmente; aparece como cofundador, con tres compañeiros do IIEC, da medular revista Objetivo (1953-1955) e intégrase no equipo iniciador da crucial Cinema Universitario (1955-1963)-, Ducay tamén se exercita como axudante de Berlanga, Romero Marchent ou Soler ata que en 1955 recala como responsable do Departamento de Guións de Estudios Moro (empresa creada en 1953 e dedicada fundamentalmente á realización de anuncios publicitarios).
Paradoxos, un entre tantos. Alguén –o seu caso non é único: recordemos, por exemplo, a Maesso- co perfil de Ducay, potencial director de renovadoras películas destinadas a rexenerar, xunto cos outros colegas xeracionais, a fisonomía do cine español, traballa (iso si: sen gana de fatigar, e a causa das necesidades vitais e debido ás dificultades para desenvolver satisfactoriamente unha carreira como realizador) nunha empresa de publicidade para decidir, máis tarde, involucrarse a fondo no universo da produción cinematográfica: en 1959, xuntamente con colegas tamén procedentes do IIEC, funda a empresa de produción "Época Films" (1959-1970), os ambiciosos obxectivos da cal, outro paradoxo, van alternar a rodaxe de filmes convencionais que compensan algunhas iniciativas artísticas desastrosas desde o punto de vista económico. Aí conviven musicais para Rocío Dúrcal, Julio Iglesias ou Ana Belén e cine de xénero en abundancia con proxectos decisivos (algún agónico na súa árida materialización), da produción executiva da cal se encarga o propio Ducay, para Ferreri, Diamante ou Buñuel. Máis (aparentes) paradoxos: en 1965 marcha como director de produción á tamén empresa de publicidade "Movierecord", desde a que impulsa notables títulos musicais para "Los Bravos". En 1971, a experiencia así llo aconsella, crea a súa propia empresa para publicidade e cine industrial, coa que abordará ocasionalmente a produción televisiva e de curtametraxes (algunhas finalmente dirixidas por el mesmo), e tras conseguir a independencia económica, crea en 1985 a firma "Classic Films", coa que recupera a Regueiro, impulsa a Cuerda e propón unha exitosa "Regenta" televisiva.
Produtor atípico dun cuarteto de títulos imprescindibles do cine español (Los chicos de Marco Ferreri, 1959; Tiempo de amor de Julio Diamante, 1964; Padre nuestro de Francisco Regueiro, 1985; El bosque animado de José Luis Cuerda, 1987), dun dos seus máis inalcanzables fitos (Tristana de Luis Buñuel, 1970) e dalgunha ocasional e excitante experiencia de cine popular (Trampa para Catalina de Pedro Lazaga, 1961; ¡Dame un poco de amoooor…! de José María Forqué, 1968), non é necesario xustificar máis detalladamente as razóns para homenaxear a este conspicuo loitador pola rexeneración democrática do cine e a sociedade española".
Julio Pérez Perucha, Presidente da AEHC
Agradecementos: Eduardo Ducay, Manolo González, Héctor Paz, Julio Pérez Perucha, Filmoteca Española, Cristina Bernáldez, Vídeo Mercury.

El mitin

¡Dame un poco de amoooor…!

Carta de Sanabria

Los chicos

Trampa para Catalina

Lancelot 28-7 grados

Padre Nuestro
