
Tod Browning
Do 5 de abril de 1997 ao 10 de maio de 1997
Melodrama e ilusión na obra de Tod Browning
[...] Browning foi o primeiro, xunto con Fritz Lang en Europa, en enraizar estes soños e estes pesadelos no real. A imaxe máis simbólica desta iniciativa é, en Dracula, a chegada de Bela Lugosi ó corazón de Londres, en metade dos transeúntes e dos automóbiles de claxóns ensordecedores. De súpeto, a lenda estaba entre nós. Modernizando o relato de Bram Stoker, que se desenvolvía na época victoriana, Tod Browning aclimataba radicalmente o mito do vampiro ó contexto dunha metrópole contemporánea. Sen renegar do engado do folclore, consumaba a elección decisiva do realismo, que se convertiría nun elemento específico do fantástico cinematográfico.
Máis alá deste Dracula indispensable, a gran fazaña de Tod Browning segue sendo a inesquecible, insoslaiable e irrepetible Freaks. Neste caso, un pensa nos modelos de Velázquez tal e como os describe o critico de arte Elie Faure, citado ó inicio da película de Godard Pierrot le Fou: «Uns cantos bufóns monstruosos, disfrazados de príncipes, que tiñan como misión rirse deles mesmos e facer rir a seres fóra da lei dos vivos».
Pois a audacia e o xenio do realizador estriba en impoñer unha rodaxe sen trucaxes, en contra, como se sabe, da opinión de Louis B. Mayer, e gracias á colaboración de auténticos fenómenos do circo Barnum. O principio, un non dá crédito ós seus ollos. Despois, témonos que rendir á evidencia. E velaí o misterio do cine, o impacto da verdade: Freaks xamais sería o que é se fose interpretada por actores maquillados.
Este agudo sentido do real, que xamais se verá desmentido na súa obra, é tanto máis manifesto, verémolo máis adiante, en tanto en canto se desenvolve no contexto máis artificial posible: moralmente no ámbito do melodrama, espectacularmente no da ilusión.
A orixinalidade e a forza da obra de Tod Browning radica en que nela se temas do melodrama e a fascinación polo mundo do espectáculo, do simulacro, do disfrace. Por un lado, un universo esquemático e maniqueo, cimentado en emocións fortes e sentimentos sinxelos; por outro, un arsenal de trucos, de mistificacións, de xogos de ilusionismo. As raíces do melodrama proporcionan a Tod Browning o seu rigor narrativo, pero este vese atemperado polo seu gusto profundo polos artificios do espectáculo, por toda a sutileza e a soltura que propician.
A filiación do melodrama aparece en primeiro lugar na obra de Browning na elección dos argumentos. O seu esquema máis clásico articúlase en torno a un crime, a un culpable e a un inocente inxustamente acusado. Añadamos o tempo que pasa, o regreso do xusto, a súa vinganza ineluctable e... gozosa.
Os segredos de familia, recursos melodramáticos tradicionais, abondan en toda a obra de Browning: o irmán e a irmá non saben que o son (White Tiger); unha xove da alta sociedade é a filla encoberta dunha vidente (The Thirteenth Chair); o vingador consagrado a destruír a vida da filla do seu inimigo ignora que el é o verdadeiro pai da rapaza (West of Zanzibar). Estas anécdotas rocambolescas recobren unha obsesión capital: o Mal. Toda a negrura da alma humana frecuenta os sombríos melodramas de Tod Browning.
Primeiro móbil do Mal: esa cobiza que xa deu título a Greed, a obra mestra de Erich von Stroheim. [...]
Outro rostro do Mal é a perversidade sexual. Pero convén sinalar que a depravación dos sentidos cara ós moralistas de antano non é nunca, na obra de Browning, un fin, senón un medio ipor moi eficaz que sexa! Mme. de Sylva, en Where East Is East, é a personificación da muller fatal consagrada á destrucción da familia [...], e que, a tal fin, desprega o seu infernal poder de seducción.
[...] Con Tod Browning, encontrámonos inmersos no melodrama en estado puro, non nun sucedáneo choriqueiro. E tráxico, cruel e divertido, con esa poesía e ese humor que o achega á obra de Edgar Poe, a contos "grotescos» como Hop Frog, onde o efecto cómico e o horror se confunden por medio de espantosos quid pro quos. Se aguzamos a mirado, unha pelicula como The Unknown é unha historia profundamente cómica.
[...] Ó igual que na obra de Poe, unha vez máis, hai a miúdo nos películas de Browning algo de grotesco ó mesmo tempo que macabro: exemplar e o dobre asasinato perpetrado polo gorila da rúa Morgue, que inspirou os homicidios de Where East Is East e de The Unholy Three, como o son tamén os numerosos simulacros, como o pseudoautómata xogador de xadrez que aparece en White Tiger, ou os disfraces diversos, os falsos vampiros e os monstros de verdade, eses fenómenos que, ó inicio de The Show e de The Unholy Three, presaxian xa Freaks.
O melodrama aspira á xustiza, aspiración que nace dunha indignación ante ó escándalo da inxusticia. ¿Que outra cousa é a vinganza, se non a forma móis visceral da xustiza? Ó mesmo tempo, polo feito de eludir as regras da sociedade, introduce un problema xudicial e un dilema moral. [...]
¡Para conseguir un fin non hai que escatimar medios! Sinalemos que o medio en cuestión é o mesmo que utiliza Tweedledee en The Unholy Three: para desfacerse de Hercules, libera a un enorme simio que os eliminará ós dous. A eliminación da malvada Mm. de Sylva, muller maléfica e perversa, é, polo demais, bendicida mesmo polo sacerdote, que pecha os ollos hipocritamente ante o crime.
Esta vinganza considerada como unha obra da salubridade prefigura o atroz desenlace de Freaks: despois de que Hercules fose apuñalado, a trapecista Cleopatra é mutilada e reducida ó estado de galinácea. Tanto nesta película como en Where East Is East, ié unha muller quen encarna o Mal absoluto! A acumulación de perversidade na persoa de Cleopatra xa impulsou ó espectador a elixir o seu bando, o dos fenómenos, e polo tanto a aplaudir a derrota dos seus inimigos.
[...] Sabemos que o xove Tod abandonou a súa familia, á idade de dezaseis anos, por amor a unha bela xinete, e sobre todo ó circo ambulante no que esta era a estrela. Pero supoñendo que non coñecésemos este itinerario, o primeiro plano de The Unknown abondaría por si só para denotar esta fascinación. A carpa centelleante, cos seus bulbos iluminados como os dunha igrexa ortodoxa, desprégase literalmente no corazón de Madrid, como un dragón invasor pero benéfico. Esta fascinación polo circo que arrebatou literalmente ó xove de Lovisville traslúcese constantemente ó longo da súa obra. Non como un accesorio, ou un decorado deslumbrante, do que se benefician as súas historias, senon como a sua «médula nutrinte».
Non o dubidemos: o universo da representación, con todas as súas ambiguidades, é o noso. O circo e o teatro non son outra cousa que as claves. Durante longo tempo paiaso e contorsionista, Tod Browning sabía que a máscara e a pantomima constitúen en realidade a base esencial das relacións sociais.
O lugar do espectáculo devén o da vida mesma. Escena simbólica onde as haxa: para celebrar a voda de Hans e de Cleopatra, en Freaks, a mesa do banquete prepárase... ino centro da pista! De forma análoga, en The Unknown, Estrellita confesa a Alonzo que decidiu casar con Malabar sobre o escenario dun teatro, coma se estivese interpretando unha obra. O disfrace e o acto de travestirse, armas da mistificación, son utilizados como verdadeiros profesionais polos bandidos de Tod Browning: a semellanza de Dan, o Paxaro negro de The Black Bird, un truhán que escapa os rigores da lei adoptando a apariencia dun lisiado. Browning dota a este tema clásico e lexítimo dun novo prestixio coa magnífica The Unholy Three. Pois, e quizais sexa isto o que explica o imenso éxito comercial deste insólito film policiaco, ia idea da súa asociación é totalmente rocambolesca! Se admitimos que o profesor Echo se distraza de anciana e se vale das súas dotes ventrilocuas para vender loros que non saben falar a fin de introducirse, máis tarde, nas vivendas dos seus clientes expoliados, ¿é indispensable que o anano Tweedledee, entre dous cigarros puros, se vista de bebé e monte nun cochiño de neno? Non, desde logo que non, itodo iso non ten outra motivación que a beleza do xesto e da posta en escena do crime organizado! É a propia estravagancia da situación, máis que a necesidade policiaca, o que interesou a Browning e conquistou ó público.
[...] É comprensible que Tod Browning seducise ós surrealistas por esta relativa «gratuidade», ligada a un sentido maxistral do espectáculo. De novo en The Unholy Three, a escena do complot entre os tres artistas de feira que deciden dedicarse ó crime, é notable polas súas sombras chinescas desmesuradas [...], que dan á súa asociación unha envergadura demoníaca que se corresponde á perfección co retrinco do título: unha Santísima Trinidade á inversa...
[...] Antes de mergullarse decididamente no cine fantástico, a obra muda de Browning conságrase en boa parte ó universo da delincuencia: a parella ó Bonnie e Clyde de Outside the Law, os tríos criminais de The Unholy Three e de White Tiger, son outros tantos exemplos de bandas.
O crime é unha infracción da lei humana, pero sobre todo da lei divina. A dimensión relixiosa está presente na obra de Browning: evidentemente en The Black Bird, a través do personaxe do falso bispo interpretado por Lon Chaney, pero tamén nesa escena de Outside the Law na que a heroína, mentres xoga cun neno, ve perfilarse sobre o parqué a sombra da súa cometa, que ten a forma dunha cruz. Como a de San Pablo no camiño de Damasco, esta súpeta iluminación vaina encarrilar cara á redención.
¿Quen será o que non poida redimirse? Alonzo, o home sen brazos de The Unknown, é un dos personaxes máis complexos da obra de Tod Browning. Sabemos que é un bandido, un fóra da lei [...]. Pero tamén disfraza os seus sentimentos: finxe simpatizar con Malabar, que en realidade é o seu inimigo mortal, o seu rival polo amor de Estrellita. [...]
Pola contra, Malabar «o Magnífico» é franco como o ouro, defende sinceramente a Alonzo cando este corre o risco de sair malparado. Browning aborda aqui unha problemática que máis tarde se verá invertida en Freaks, onde o hércules será o delincuente e os discapacitados as víctimas desgraciadas. [...]
O Mal absoluto está encarnado en The Unholy Three no anano Tweedledee, interpretado por Harry Earles, o mesmo actor que en Freaks será víctima das artimañas de Cleopatra. [...]
O Mal existe, pero sempre podemos loitar contra el, dinos en resume Tod Browning. En certo modo, é o anti-Stevenson: o doutor Jekyll, ó converterse en Mr. Hyde, revela o Mal que está nel, finalmente inseparable do seu eu íntimo. De feito, Stevenson baseou unha convicción relixiosa, un moralismo victoriano, sobre unha fulgurante intuición prefreudiana: non nos fala do Mal senón do inconsciente.
No universo melodramático no que se move Browning, o Ben e o Mal son dúas entidades separadas que existen fóra da conciencia humana. [...] En calquera caso, o heroe browningiano é raramente monolítico. Non se trata xamais dun soso galán xove, nin dun puro idealista, senón máis ben dun tipo duro. [...]
Gérard Lenne, incluído en David J. Skal e Elias Savada: El carnaval de las tinieblas. El mundo secreto de Tod Browning. Maestro de lo macabro en el cine de Hollywood. Festival Internacional de Cine de San Sebastián/Filmoteca Española, 1996.

Drácula

Drácula

La marca del vampiro

Muñecos infernales

La parada de los monstruos

Fuera de la ley

El trío fantástico

Maldad encubierta

Garras humanas

Más allá de Zanzíbar (Los pantanos de Zanzibar)
