Die Antigone des Sophokles nach der Hölderlinschen Übertragung für die Bühne bearbeitet von Brecht 1948 (Suhrkamp Verlag) / Antígona
Danièle Huillet e Jean-Marie Straub, 1992
100'. 35mm. Subt. Galego
Die Antigone des Sophokles nach der Hölderlinschen Übertragung für die Bühne bearbeitet von Brecht 1948 (Suhrkamp Verlag) / Antígona
(Alemaña, Francia, 1992)
Dirección e guión: Danièle Huillet, Jean-Marie Straub. Textos: Bertolt Brecht, Friedrich Hölderlin, Sófocles. Fotografía: William Lubtchansky. Intérpretes: Astrid Ofner, Ursula Ofner, Werner Rehm, Lars Studer. Dur: 100'.
Antígona, filla de Edipo, enfróntase a Creonte, rei de Tebas, cando se nega a realizar os ritos fúnebres do seu defunto irmán Polinices. Desobedece e decide maquinar un plan contra o tirano monarca e honrar a morte.
“Danièle Huillet comparou facer cine coa arqueoloxía. Este filme descobre moitas capas de linguaxe, imaxe e performance. A tradución de Hölderlin, cunha poesía alemá das máis bonitas e poderosas que coñezo, adaptouna Bertolt Brecht en 1947-8, a versión que Straub e Huillet interpretan. Coma no cine dos inicios, a cámara mantense nun eixo: todas as variacións veñen do ángulo, a distancia focal, as inclinacións ou panorámicas. O emprazamento oblicuo dos actores e a cámara no antigo Teatro di Segesta permiten que a paisaxe, as árbores e as pedras comenten o drama. O vento e o sol intensifican os efectos visuais. Os actores representan a riqueza do teatro alemán do leste e o oeste, mentres a propia Antígona é unha nova estudante de cine, Astrid Osner, na súa interpretación novel.
Onde en Brecht a Segunda Guerra Mundial era a referencia contemporánea, aquí éo a Primeira Guerra do Golfo; Straub-Huillet manteñen a confrontación de Antígona con Creonte enteiramente histórica. Só os sons a xeito de parénteses da música de Bernd Alois Zimmermann e dun helicóptero militar apuntan ao presente. Mais o texto final na película é o aviso de Brecht en 1952 contra os que preparan as guerras do futuro. A última declaración de Tiresias mantense atemporal: “E como mirei atrás e dei a volta, mira ti adiante e treme”.
Barton Byg, catálogo da retrospectiva do MoMA, Not Reconciled. The Cinema of Jean-Marie Straub and Danièle Huillet', 2016.